Friday, November 17, 2006

איי גאט דה בלוז

השבוע העלינו פה פלייליסט בלוז ואני חייב לומר ללא שמץ של צניעות שאני מרוצה ממנו עד השמים.
פעם בכמה זמן, לפעמים חודשים ולפעמים שנים, מתעורר בי רעב לבלוז ואז אני חוזר ומגלה אותו מחדש.
מה שהעיר את חיידק הבלוז משנתו הפעם היה קרלוס גֶרה, איש מוזר שמדביק עם מסקינג-טייפ דפים הנושאים את שמו בתחנות אוטובוס ברחבי סטוקהולם. האיש שהדביק את אחד הדפים שלו ממש לידי, התחיל שרשרת אסוציאציות שארכה כשלוש שניות וכללה אינספור תפניות ביזאריות ובכללן שפם של אריה ים, רהיטים תוצרת פינלנד ואת ג'פרי ראש, והובילה בסופו של דבר לווילי דיקסון. למי שלא מכיר, דיקסון הוא היוצר מאחורי כמה דברים באמת גדולים, ביניהם ארבעה שירים בפלייליסט שלנו. הוא האיש מאחורי Red house הנפלא של הנדריקס ומאחורי שני השירים של לד זפלין, שהם לעניות דעתי שניים מהשירים הטובים ביותר של הלהקה. בעצם, אין לי שום בעיה להכתיר את You shook me בתור היציאה המושלמת ביותר של לד זפלין ובאותה נשימה גם לבלוז הכי טוב שאני מכיר. כדאי מאוד לשים יד על I am the blues של דיקסון. השם אומר הכל.
אחד הדברים שאני אוהב בבלוז זה שהוא בעצם הבסיס לרוב המוזיקה המערבית המודרנית וזה מה שמאפשר לנו למצוא עיבודי בלוז יפהפיים לכל כך הרבה שירים. ככה התגלגלתי ל-Hey Joe בביצוע הוירטואוזי של רוי ביוקאנן, Taxman הביטלסי שמקבל המון גרוב תחת ידיו של סטיבי ריי ווהן (שבעזרת-השם-בלי-נדר-טפו-טפו עוד ייקבל פוסט של כבוד משלו) וכמובן החידוש המצמרר של ווילי נלסון ל-Amazing grace. עוד דבר מגניב לגמרי זה שאתה פתאום קולט שלא חייבים להיות שחורים, שמנים ומזיעים כדי שייצא לכם בלוז מגניב. ככה אנחנו מגלים פתאום שגם לקלקסיקו ו-Iron & wine, הווייט סטרייפס וטום ווייטס יש יציאות בלוז משובחות. טוב, לטום ווייטס יש אלבום שלם כזה. Used songs, מומלץ גם למי שבשבילו טום ווייטס הוא קצת קשה מדי.
ודבר אחרון: בתוך האוסף הגדול למדי של נינה סימון שיושב לי במחשב התחבא לו Blues for mama שמעולם לא צד את תשומת לבי. זה שיר בלוז מושלם, Case study של איך בלוז צריך להשמע. תענוג צרוף.

הפעם החלטתי לתת לכם להוריד את אוסף הבלוז אבל רק עד שייעלה הפלייליסט הבא. תהנו.

ועכשיו טיזר:
Hi, I’m Sufjan Stevens, but tonight you can call me Chief great eagle, the head master of the northern winds, the conductor of the ceremonies and lord of the fairies and the butterflies
במילים אלה נפתחה ההופעה של סופיאן סטיבנס בסוטקהולם. בקרוב במונוקרייב הקרוב לביתכם.

2 comments:

Shachar said...

Fixed. Sorry for the trouble.
Roi is a lazy bastard who never verifies his links...

Roi said...

I am, it's true!