Monday, January 19, 2009

הקרקס המעופף של פיאט פונטו

להשתמש בשיר לפסקול של פרסומת כבר נהיה עניין של שגרה. אפילו לגניבת קונספט בלי בושה כבר התרגלנו, כמו במקרה של Berocca שחמסו את ריקוד ההליכונים ל-OK GO (ועוד הדביקו לו את Living on the Ceiling של Blancmange, שהושאל בעצמו לפתיח החדשות בערבית של הערוץ הראשון אי שם באייטיז).
והנה באים להם הפרסומאים העצלנים של פיאט פונטו ואומרים ל-zZz "היי, אהבנו את הקליפ שלכם וגם את השיר, אכפת לכם אם ניקח את שניהם? מבטיחים לשפוך עליכם הרבה מזומנים...". ו-zZz, כמו כל להקה שרוצה לפרוץ ולקדם את האלבום השני שלה, אמרה כן. עסקה שטובה לכולם? יכול להיות, אבל איכשהו לא נשאר לי טעם טוב מכל הסיפור הזה. אמנות אמורה לתת השראה ליוצרים אחרים, לאתגר אותם לאמץ קונספט רק עד גבול מסויים ולהמשיך אותו עם נגיעה אישית שלהם. לעשות מה שפיאט עשו זה בערך כמו לבנות העתק של מגדל אייפל או של הפירמידות במדבריות נוואדה – לא מקורי, סר טעם ומדיף ארומה קפיטליסטית. נו שויין, לפחות השיר טוב.

הקליפ המקורי:

הפרסומת של פיאט:

3 comments:

Roi said...

Dude, I totally disagree with you. Nothing wrong with adopting a concept, look or idea from a piece of art into a commercial. In fact, it's happening all the time, it's just that we're not always familiar with the source.
Another questionable issue is calling this music video 'art'. For me it's not much more than a cute idea, but then art is impossible to define. So that would make a commercial sit in the definition of art too I think. Commercial art. Not different than the music we listen to or the movies we watch, all done with strong commercial motives...
As for that spot specifically, it's quite depressing for me to see the laziness in the first half, when the 'brilliant' creatives of the ad agency didn't manage to bring anything interesting into the spot. The second half, with the car, is much better. A cute twist.
Maybe there's hope...

Shachar said...

אני דווקא חושב שאנחנו מסכימים לגמרי. לאמץ קונספט זה מצויין, אבל להיות עצל כל כך עד שאתה משחזר את הקליפ אחד לאחד זה אפילו לא מקרה של פלגיאט זה פשוט עלוב. אין בזה שמץ של יצירתיות בעיני וגם הטוויסט בסוף הקליפ לא באמת נותן לי תחושה שהעתיד יהיה יפה יותר.

Anonymous said...

הקליפ המקורי נראה פרסומי/מסחרי משהו בעצמו.